Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Jag går på känsla.

Publicerad 2013-09-10 15:36:49 i Allmänt

Sen jag började min viktresa så har jag läst väldigt mycket om träning och viktminskning både faktaartiklar och bloggar. Jag har även gått med i en grupp på Facebook där alla medlemmar på något sätt kämpar med sin vikt. Det finns så många metoder att gå ner i vikt/få bäst träningsresultat på att jag blir helt förvirrad.
 
Eftersom att jag ser detta som en livsstilsförändring och inte en diet vill jag inte kategorisera mitt sätt att äta, alltså jag följer in GI, LCHF, 5:2 eller annat utan jag äter vanlig mat i betydligt mindre mängd än tidigare. Jag är en pastaperson och förut kunde jag lätt äta kanske 150-200g pasta på en portion. Visst fattade jag att det var ALLDELES för mycket men jag tyckte ju om det. Idag äter jag ca 25g (okokt) pasta/ris/bulgur per portion, detta enligt kostschemat vi gick efter när vi höll på med Kick-start i juli. Givetvis gör det skillnad på antalet kcal jag får i mig per dag.
 
Det finns ju flera sätt att få reda på om ens viktresa går åt rätt håll och det är genom mätning och vägning. Vi har sagt att vi ska väga oss varje fredagsmorgon men de senaste två fredagarna när jag vägt mig har vågen visat +, när jag sedan har vägt mig på lördagsmorgonen har den visat -. Jag vet att man pendlar lite upp och ned från dag till dag så det kan ju variera. Därför är det ju dumt att ha en dag då man SKA väga sig eftersom det kan vara en dag då man väger lite mer än igår t.ex.
Vi har också mätt oss regelbundet och skrivit in måtten och vikten i ett excelark. Även det är svårt att få till bra beroende på när på dagen man mäter men sen är det svårt att mäta på exakt samma ställe.
 
Summa sumarum så känner jag att siffrorna på vågen och måttbandet inte riktigt överensstämmer med det jag själv känner. Därför tänker jag lita mer på känslan än siffrorna. Då menar jag känslan när jag ser mig själv i spegeln eller när jag känner att kläderna sitter lösare. Den känslan är dessutom bättre på nåt sätt än den jag får när jag ser att jag gått ner 4hg.
 
Kommer inte ihåg vilken dag jag vägde mig nu sist men då vägde jag iaf 106,9 vilket betyder att det nu är mindre än 7kg kvar till mitt första delmål. Dock känner jag att det är viktigare att jag kan hitta en fin klänning i en mindre storlek till min fest än att jag väger under 100kg.
 
Man brukar säga att "age is just a number" nu säger jag istället att "weight is just a number". Givetvis vill jag att vikten ska minska och tänker definitivt ha koll på den men tänker inte bli besatt av siffrorna. Så länge jag känner i kroppen att jag minskar så är jag nöjd med det =)

Kommentarer

Postat av: Anna

Publicerad 2013-09-10 19:39:33

Bra kämpat! Kloka ord, lagom är bäst! Kram!

Postat av: Emma

Publicerad 2013-09-11 05:23:05

Helt rätt tänkt vännen!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela