Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Sockerberoende del 2

Publicerad 2013-11-26 15:38:19 i Allmänt

Jag skrev ju om mitt sockerberoende förra veckan och det inlägget var ganska ångestladdat. Vissa dagar känns det helt hopplöst att kunna ta mig ur mitt beroende och jag känner mig otroligt ensam i det, som om det något smutsigt och äckligt jag bär på som inte får visas upp för omgivningen...men vissa dagar som idag känns det ändå som att det finns hopp även för mig.
 
Jag är väldigt glad för den respons jag fick på förra inlägget vilket visar att jag verkligen inte är ensam. Ni är många som har samma problem som jag har, vilket i sig är skit, men det gör att jag vet att det finns de som förstår mig och förstår min kamp mot det (nästan)ständiga sockersuget.
 
Anledningen till att det idag känns lite hoppfullt för mig är att den första chokladkartongen inför julen kom till kontoret idag och jag är inte ett dugg sugen på att äta nåt ur den men också för att jag blev bjuden på godis av en kollega på lunchen men tackade nej. Varje gång jag kan tacka nej kommer hjälpa mig, försöker jag intala mig iaf. Sen jag skrev om detta i fredags har jag faktiskt bara ätit godis en gång och det va just i fredags kväll. Det alltså 4dgr =)
 
För min del är det just godis som är problemet. Jag har aldrig varit speciellt förtjust i läsk (vet att många är beroende av typ coca cola) eller energidrycker eller liknande utan det är godiset som är boven i dramat helt och hållet. Problemet är att jag förknippar vissa "aktiviteter" med att äta godis och har väldigt svårt för att göra dem utan något att mumsa på. Som t.ex bio, åka buss/tåg en längre sträcka eller se på film hemma. Det är något jag måste försöka jobba bort. Tåg/bussresan går inte snabbare för att jag har en påse lösgodis med mig...men det hör ju liksom ihop. Jag har alltid ätit godis när jag åkt till Malmö eller när jag åkte mellan Dalarna och Göteborg. Filmen på bio eller hemma i soffan blir inte bättre av att jag trycker i mig godis under tiden.
 
Är glad för att min kära sambo inte är en godisgris för det betyder att det inte finns massa godis hemma och jag blir inte läskad av att han äter eftersom det sker så sällan. Jag kämpar på och varje dag jag är utan godis är en liten liten vinst och framgång mot målet att bli av med beroendet =)
 

 
 
 
 

Kommentarer

Postat av: Emma

Publicerad 2013-11-26 19:29:40

Mitt sockerberoende är ju inte lika illa som ditt eftersom det inte fungerar som tröst på samma sätt och jag aldrig gömt undan det, även om jag är nästan konstant godissugen. För mig är det shoppingen som jag skäms över och gömmer undan.
Eriks idé att prata med honom om suget tycker jag är bra, men förstår dina skamkänslor. Kanske funkar det bättre om du pratar med någon du bryr dig mindre om? Någon du inte skäms inför? Kanske du kan byta nummer med någon som går igenom samma sak och så kan ni hjälpa varandra?

Postat av: Robin

Publicerad 2013-11-26 19:49:22

Jag hade stora problem med socker för ett 6-7år sedan (därav att jag också vägde 130kg).

Men jag har varit sockerfri i 4års tid nu =)

Svar: Grattis till det! Jag tror dock inte att jag vill bli helt sockerfri för jag har svårt att se livet utan någon liten pepparkaka eller våffla eller annat gott ibland.
theswedestgirl

Postat av: Robin

Publicerad 2013-11-27 20:39:32

Tack du =) Alltså, att ta något ibland är ju okej. Jag syftade väl mer på att äta det ofta, och mycket.

Samt att man har kontroll över ätandet (att man inte känner att man MÅSTE äta).

Postat av: Frida

Publicerad 2013-11-30 00:53:17

Hej Therese! Jag kan inte säga att jag varit sockerberoende på riktigt samma sätt som du beskriver att du är. Men under perioder har jag definitivt ätit på tok för mycket socker, i typ allt, inte bara i godis. Men grejen jag har gjort några gånger är att jag försökt intala mig att jag är "allergisk" mot exempelvis choklad, som nog ändå är min största last. Varje gång jag varit sugen på choklad har jag tänk nåt i stil med "Nej Frida, du tål inte choklad, du mår dåligt av choklad" och det har faktiskt funkat ganska bra. En annan grej jag gör jämt och ständigt, typ dagligen, är att jag letar nyttiga grejer att byta ut godiset mot utan att för den sakens skull vara utan den goda smaken. Till exempel gör jag glassar av banan mixat med kakao (som är supersmarrigt). Här om dagen hittade jag dessutom recept på rawfoodbollar med smak av pepparkaka som jag tänker byta ut en del av de vanliga pepparkakorna mot i jul. Vet inte om du har nån hjälp av mina tips. Men jag önskar dig iallafall lycka till! :)

Svar: Tack för tipsen Frida! Alla tips för att komma undan det jävla suget mottagets tacksamt =) Du får gärna återkomma med en recension av bollarna när du gjort dem (och gärna receptet också).
theswedestgirl

Postat av: Frida

Publicerad 2013-12-03 18:48:15

Bollarna blev kalasgoda! 1dl cashewnötter, 1dl sötmandel, 1/2 dl torkade aprikoser, 1/2 dl dadlar. Jag mixade allt i matberedare och sen hade jag i en skvätt vatten och pepparkakskrydda lite på en höft, man får liksom smaka sig fram om man vill ha mer krydda ;) sen rullade jag dem i sesamfrön för att det inte skulle bli så kladdigt om man lägger upp dem på ett fat :)

Svar: Tack Frida! Det får jag prova till jul =)
theswedestgirl

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela