Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Allt eller inget

Publicerad 2014-08-29 09:45:24 i Allmänt

Jag har kommit underfund med att jag är en allt eller inget människa. Allt är svart eller vitt och det finns ingen gråzon. Med detta menar jag att jag satsar fullt ut på allt och blir sjukt besviken om det inte blir så perfekt bra som jag vill att det ska bli. Kraven jag ställer på mig själv är så höga att jag många gånger ger upp redan innan jag börjat bara för att jag "vet" att det ändå inte kommer gå bra.
 
Ett bra exempel på detta är både träning och kost. Jag tänker för mig själv att nu, NU ska jag minsann ta tag i saker och börja ordentligt och har då planer på att helt lägga om kosten och träna 5ggr i veckan. Då jag är så rädd för att misslyckas så faller allt platt istället för jag måste ju lyckas med allt det annars är det ingen idé. Om jag planerat att träna 5ggr på en vecka och det bara blir 3ggr så är jag inte glad för att det blev 3 utan besviken för att det inte blev 5. Hänger ni med?
 
Vet inte om detta också är kopplat till bristen på tro på mig själv (verkar ju som att allt annat är det så varför skulle det inte vara det?). Jag måste lära mig att slappna av och ta saker lite mer som det kommer och glädjas över att jag kom iväg på en långpromenad eller gjorde ett träningspass hemma istället för att fokusera på det jag inte gjort.
 
Jag förutspår alltid att saker jag gör inte kommer bli så bra (för jag är ju inte bra) och börjar då tvivla på om jag kommer klara av det eller inte. Detta resulterar i att jag antingen inte ens försöker eller så går jag in med inställningen att det inte kommer gå och då gör det inte det heller.
 
Det är lätt att komma in i negativa tankebanor när de flesta dagar bara rullar på utan att jag gör något vettigt och med negativa tankar känner jag att glädjen försvinner. Nu har jag varit arbetslös 5 månader och något måste hända för att bryta vardagen.
Därför har jag bestämt mig för att gå en kurs och utbilda mig till auktoriserad Göteborgsguide =)
 
 
Kursen är på två terminer och under dessa terminer kommer jag behöva lära mig allt som finns att veta om Göteborg, vi kommer göra massa studiebesök, öva på att guida m.m =) Sen i vår när jag är klar kan jag arbeta som guide för några av alla de turister som besöker vår vackra stad Göteborg!
 
 
Jag vet att jag är bra på att guida (eller iaf att jag va det när jag jobbade med det) så här ska tvivlen på mig själv inte få plats. Det ska bli så himla roligt att få lära mig massa om min hemstad och få se staden ur ett helt annat perspektiv. När jag jobbade som guide för charterbolagen tyckte jag aldrig att hotellservice/välkomstmöten och sånt va så himla roligt utan det va guidningen på utflykter jag verkligen brann för. Jag bytte gladeligen bort 2 timmar hotellservice mot 5 timmar utflykt bara jag fick guida och berätta om alla fantastiska saker som fanns att se på de olika destinationerna! Så det här kommer bli toppenbra! Och jag hoppas att jag kommer rocka på denna kurs =)
 

Kommentarer

Postat av: Maria Håkansson

Publicerad 2014-08-29 10:37:10

Vilket bra initiativ! Boka in mig på din första tur när du sedan startar eget företag som Göteborgsguide, tar över marknaden och konkurrerar ut alla andra!

Postat av: Emma

Publicerad 2014-08-29 17:32:11

Du är bra! Varje pass du tränar är ett mer än vad du hade gjort innan. Varje promenad du tar är bättre än att sitta i soffan. Det är verkligen en viktig sak att träna på, för då kommer du hitta så många nya glädjeämnen i livet. Tänker du att du ska storstäda lägenheten, men bara kommer dig för en dammsugning så kan du ju glädja dig över bristen på dammråttor istället för att se skiten som är kvar.

Minns att du var grym som guide och tror den här kursen är grymt bra att gå ur jobbsynpunkt, men sänk kraven på dig själv älskade vän. Du behöver inte vara felfri, du är perfekt precis som du är!
Kramar

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela