Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Storleksskillnad

Publicerad 2013-10-20 18:28:10 i Allmänt

När jag för några år sedan var med i Viktväktarna så fick jag lära mig att 5kg motsvarade 1 klädstorlek. Alltså har man gått ner 5kg så kan man ha en storlek mindre. Tror väl kanske inte det är riktigt sant för det beror ju givetvis på var på kroppen de kilona suttit som man tappat.
Jag har märkt att mina kläder har börjat sitta löst men när jag förra helgen var på jakt efter ett par nya jeans och provade olika på Lindex. De i en storlek mindre (Stl 48) var alldeles för små och det kändes lite tråkigt för jag har ju ändå gått ner 10kg.
 
Jag hittade dock två par som var snygga i stl 50 precis som mina gamla jeans men som satt mycket bättre än mina gamla. Kändes sådär för det är ju lätt att tolka det som att man inte alls blivit smalare.
Någon dag denna vecka hade GP ett test på jeans i stl 40 och när jag läste det utbrast jag förvånat till Erik att det skiljde ca 15cm i midjemåttet på jeans från olika affärer men i samma storlek.
 
När jag igår provade mina nya byxor igen för att bestämma mig om jag skulle behålla dem kom jag att tänka på det testet och tog fram de gamla jeansen. De "gamla" köpte jag på KappAhl i våras och de är nu jättestora och de nya är från Lindex. Båda är som sagt i stl 50 men se vilken skillnad det är på dem:
 

När jag sett detta så plockade jag fram mitt måttband och mätte dem i linningen och de ljusa (de gamla) var 115cm i midjan medan de mörka (de nya) var 100cm. Detta är både väldigt fascinerande och skrämmande tycker jag. Hur kan de vara märkta med samma storlek när det skiljer 15cm på dem? Säkert är det lika stor skillnad runt låren och vaderna också....Helt sjukt tycker jag! Nu har jag iaf lärt mig att inte stirra mig blind på storlekar utan köpa det som passar.
 
Detta är alltså jeans från två av Sveriges största klädkedjor (och två av ett fåtal som säljer "plusstorlekar"). Förstår inte hur detta kan förekomma. En storlek borde ju vara en storlek och inneha samma mått. Sen beror det ju givetvis på modell om de är lösa eller tajta men det borde inte få skilja 15cm i midjan på byxor av samma storlek. Är det bara jag som reagerar på detta? Önskar att måtten kunde vara standard. Detta hade gjort det lättare att handla rätt storlek och då knäcks inte självförtroende när den storlek man brukar ha inte passar.
 
/Hälsningar en något arg konsument =)

Kommentarer

Postat av: Frida

Publicerad 2013-10-20 22:27:38

Men shit vad sjukt! Måste kolla mina jeans! Inte konstigt att man tycker att det aldrig passar om storlekarna inte stämmer ju! :O

Svar: Jag har aldrig tänkt på det förut och aldrig mätt heller men nu var det så extremt stor skillnad. 15cm i midjan är ju massa extra. Funderar på om man på nåt sätt kan göra nåt åt detta...känns inte rätt att det är så. Det märks ju inte lika stor skillnad på överdelar men är säkert samma sak där.
theswedestgirl

Postat av: Anna Frieberg

Publicerad 2013-10-20 22:34:08

Sånt stör mig med! Det skiljer till och med på byxor i samma storlek från samma affär! Ibland 2 cm och då blir det ju ca 4 runt hela... Jag mäter alltid med ett annat par i samma storlek om de jag provat kändes små eller stora!

Svar: Jaha oj det har jag inte märkt att det skiljer även om de är från samma affär. De två paren jag köpte på Lindex hade iaf samma men möjligt att det skiljer om jag jämför med några lite äldre. Ska börja mäta mer nu också så blir jag inte deppig om några är för små pga storlek.
theswedestgirl

Postat av: Marie

Publicerad 2013-11-01 11:41:03

Så bra att du skrev det här! Har försökt få folk att förstå läääänge att man måste prova prova prova... en 42:a är inte alltid en 42:a och en 48:a är inte alltid en 48:a... Tänk om man kunde sluta att bara se siffran och istället faktiskt se hur kläder sitter på en!...

Svar: Nä jag har märkt det nu också. Har dessutom skrivit på Lindex och Kappahls facebooksidor om detta och frågat hur det kan vara så här...men inte fått någon respons. Jag kommer i fortsättning alltid prova kläder och inte bry mig så mycket om storleken =)
theswedestgirl

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela