Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Känner mig villrådig

Publicerad 2013-10-09 11:16:00 i Viktresan

Ja nu har jag hållt på med min viktresa i ca 3½ månad men det största resultatet fick jag under de första veckorna när vi körde enligt Fitnessfighten. Sen dess har det gått väldigt sakta neråt. Trots att den pepp jag får från både folk i min närheten och från oväntade håll känner jag att musten lite har gått ur mig för att det inte händer något. Jag vill ju se resultat både på kroppen, i styrkan och på siffrorna men de senaste veckorna har det knappt hänt nånting.
 
Varför händer det ingenting? När jag frågar det får jag så himla många svar att dessa gör mig helt villrådig. Jag känner att jag nog har tappat fokus litegrann och vet varken ut eller in just nu.
 
Min devis har hela tiden varit att äta nyttigt, äta oftare och äta mindre portioner samt att träna. Jag har inte (och kommer inte) utesluta några grupper även mat utan vill äta allt. Men trots att jag fortfarande äter nyttigt och ungefär samma mängd som i somras så fortsätter inte vikten nedåt.
 
Mina positiva känslor om hur duktig jag var som kommit igång med detta börjar tyvärr suddas ut lite och jag känner bara en hopplöshet. Jag har kollegor som har gått ner 15kg på kortare tid än jag gått ner mina 9kg. Varför har inte jag lyckats gå ner 15kg?
Mitt delmål att väga mindre än 100kg på min 30-årsdag den 7 nov kommer jag inte klara. Dit är det 4veckor och 6 kg :(
 
Jag önskar så att någon till punkt och pricka förklarade för mig exakt hur jag ska göra och sen se till att jag gör så...men det är ju upp till mig och jag måste få lite kämpaglöd igen.
 
Känner också att det på nåt sätt är pinsamt här att erkänna för er att jag inte gått ner något de senaste veckorna och att min motivation inte är lika stark längre. Jag vill ju liksom inte göra er besvikna på mig för att jag trots att ni trott att jag skulle klara detta ändå inte verkar göra det. Jag gick in i det med en sån beslutsamhet att detta är sista gången jag startar om och att detta ska gå no-matter-what...men när resultaten uteblir är det väldigt lätt att motivationen försvinner.
 
Vad ska jag göra för att få fart på min viktnedgång igen och för att hitta motivationen?
 
 

Kommentarer

Postat av: Ladyfie

Publicerad 2013-10-09 16:13:06

Hej på dig!
Jag tycker du ska tänka på att få en sund viknedgång, vilket är 0,5 kg i veckan, låt det ta lång tid. Låt skinnet och kroppen följa med dig Och titta inte på andra hur snabbt andra går ner, då blir man bara nedstämd och orolig varför man inte gör det själv. Alla har olika förbränning i kroppen och den enda människan du ska tävla mot eller mäta med är dig själv. Jag hade en månad då jag inte gick ner så mycket, det var inte roligt, men sen gick det fortare. Kör på som du gör så kommer säkert det att gå neråt snart :)

Svar: Tack för dina kloka ord. Jag vet ju egentligen att det är bäst att gå ner långsamt och hälsosamt för då hänger kropp och knopp med bättre. Men ibland är det väldigt svårt att inte jämföra sig med alla andra, speciellt de med bättre resultat. Skönt att höra att du kom igenom din platå och att det fortsätter neråt :)
theswedestgirl

Postat av: Ladyfie

Publicerad 2013-10-11 17:10:01

Ja visst är det lätt att jämföra, jag tänker bara det får ta den tiden det tar, gick sakta ett tag sen gick jag ner jätte snabbt, nu har ja tappat nästan 20 kg på 6 månader och det känns så bra. Men jag vill inte gå ner allt för fort. Vill helst inte ha en massa skinn, utan det är bättre att kroppen hänger med :)

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela