Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Sockerberoende

Publicerad 2013-08-19 21:30:32 i Allmänt

Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag varit (är nog i viss mån fortfarande) sockerberoende. Jag åt godis i princip varje dag. Detta var givetvis inget jag var stolt över så därför gömde jag alltid godiset och åt oftast när jag var ensam.
 
Godis har varit min bästa vän/värsta fiende i många år. Bästa vän på det sättet att det var det enda som kunde trösta mig när jag var nere och ensam och trodde att ingen i hela världen kunde gilla mig. Värsta fiende på det sättet att det var det enda som kunde trösta mig och detta var ju givetvis inget bra för min kropp eller hälsa.
 
Jag har flera gånger försökt olika saker för att bli av med beroendet, oftast har det inneburit att käka det ena eller andra pillret men inget har hjälpt på mig. Jag brottas fortfarande med det jävla beroendet även om jag är väldigt glad att jag är på väg att ta mig ur det genom att äta regelbundet och aldrig låta blodsockret bli så lågt.
 
Ett tips om du känner sötsug är att dricka Loka Strawberry Icecream, väldigt god tycker jag och stillar mitt sug iaf =)

Det konstiga nu med mitt sötsug är att en del av kroppen vill traska in i affären och köpa det första bästa söta den kan hitta, medan en annan del säger att du får inte och en tredje del räknar upp det dåliga med att äta sockret. Sen jag började min viktresa för 7 veckor sedan har jag ätit godis 3ggr. Första gången som tröst när jag var sjuk (blev väldigt arg på mig själv för att jag föll dit) och de andra 2 ggr har varit medvetna val. Detta är en enorm förbättring mot tidigare då jag som sagt åt godis i princip varje dag.
 
Är dock väldigt glad att jag inte behövt uppleva några direkt abstinenssymptom med frossa och huvudvärk och skakningar och liknande som jag har förstått är ganska vanligt när man tvingar en sockervan kropp att vara utan socker.
 
Therése =)
 

Kommentarer

Postat av: Kicki

Publicerad 2013-08-19 21:45:26

Starkt av dig att inte behöva falla tillbaka i gamla vanor fastän du ätit godis någon gång..

Jag vill känna likadant, dvs, jag kan äta ett hekto godis om jag vill, fast då ska jag ha tränat mig till det först :)

Heja oss som är duktiga!

Svar: Tack för att du läser!Läste lite på din blogg nu och fastnade för den så jag kommer stå vid sidan av och heja på dig :)
theswedestgirl

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela