Mitt lättare liv

Välkommen att följa mig på min resa mot ett lättare liv. Här kommer jag skriva om min kamp för att förändra min livsstil till en mer hälsosam sådan!

Min vikthistoria

Publicerad 2013-08-16 11:22:08 i Allmänt

Den 1 juli 2013 är ett väldigt viktigt datum för mig. Det var den dagen jag började min viktresa mot ett lättare liv. Sen dess har det gått 7 veckor och jag börjar komma in i mina nya rutiner och märker stora skillnader mot innan.
 
Jag ska börja från början så ni får lite bakgrundsinfo.
 
När jag var barn var jag alltid väldigt liten men när jag kom upp i tonåren började kilona smyga på. Anledningen till detta vill jag nog mest säga var att jag då mådde väldigt dåligt. Jag var mobbad i skolan och hade inga direkta vänner och började då tröstäta mer och mer. Har ingen aning om vad jag vägde som tonåring men det var inte extremt mycket.
Mobbingen fortsatte under i princip hela min skoltid även upp i gymnasiet och många dagar vågade jag mig inte in i bamba (skolmatsalen, bamba på Göteborgska) för jag visste att jag skulle få sitta ensam. Detta gjorde att jag istället gick och köpte godis och andra onyttigheter.
 
Även i vuxen ålder har jag mått väldigt dåligt och haft noll självkänsla och därför fortsatt att misshandla mig själv genom att inte träna och genom att äta dåligt. Har så länge jag kan komma ihåg varit sockerberoende och godis var alltid en självklar del i min vardag.
 
Har väl i omgångar försökt få ner i vikt, testat Viktväktarna då. Visst har det funkat och jag har gått ner 10kg eller nåt men så fort jag slappnat av igen eller fått en svacka så har de kilona + några till kommit tillbaka.
 
För 2½ år sen bestämde jag mig för att nu måste jag försöka läka mig själv och ta tag i min självkänsla och känslan av att inte duga (som jag blev itutad varje dag under skoltiden) och började gå i terapi. Det var väldigt jobbigt att gå i terapi och riva i alla dessa gamla sår och det var många tårar som rann under mina terapisessioner men efter varje gång kändes det lite lättare.
 
Nu är det ca 1 år sen jag avslutade terapin och har fortsatt arbeta med mig själv efter det. I vintras skaffade jag för första gången ett gymkort (som dock inte användes speciellt flitigt) och nu den 1 juli påbörjade jag då min viktresa på allvar.
 
Jag är inget fan av dieter och vill inte haka på den senaste "innedieten" och gillar inte massa förbud. Därför anmälde jag mig till något som heter Kick-start hos World of Shape som helt enkelt förespråkar sunda matvanor och träning. Det är ett 30 dgr långt kost och träningsprogram. Så under juli tränade jag varje dag samt åt enligt deras kostprogram vilket innebär 1500 kcal för kvinnor.
Efter dessa 30 dgr märkte jag många förbättringar, dels hade jag gått ner 5,6 kg och dels hade jag börjat tycka om att träna. Men den bästa saken med det hela var att mitt sötsug nästan helt är borta eftersom jag äter mycket mer regelbundet och även mycket bättre mat nu.
 
Nu kör jag på egen hand och kommer försöka ligga på samma kcal men kommer inte räkna minsta sak jag äter. Kommer dock fortfarande hålla mig borta från socker.
 
HIttills har jag gått ner nästan 7 kilo på dessa 7 veckor. Vad min startvikt va är jag inte riktigt redo att skriva ännu men så småningom kanske. Det kommer även komma lite bilder på mig så ni ser hur jag ser ut.
 
Det va lite om min historia och jag hoppas att några vill följa mig i min kamp mot ett lättare liv =)
 
 

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-11-14 23:34:35

Du kämpar jätte bra!
gå vidare stå inte du klarar.
den som vi inte hittar gldjen ger oss Hare Jesus bara ingen anna
läss bibel
Hare Jesus älsker dig där för dog han!!

Kommentera inlägget

Publiceras ej

Om

Min profilbild

theswedestgirl

Jag är en 29-årig tjej som genom åren har haft det tufft vilket har resulterat i många kilos övervikt och väldigt dålig självkänsla. Nu har jag dock bestämt mig för att bli en hälsosam person samt för att det är dags att jag börjar tycka om mig själv. Jag vet att jag har mycket jobb framför mig tills jag är i mål men jag har en vilja av stål och tänker inte ge upp denna gång.

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela